2014年11月30日 星期日

兵庫 神戸燈會


【燈會】兵庫 神戸燈會
「第20次的光之祈禱」
是港町・神戸的冬季風物詩固定主角「神戸燈會」,為傳達給後代子孫當初神戸・淡路大地震的往事,是具有弔念亡魂並振興都市・重生意義的活動,在震災後1995年便開始舉辦。
設計取自幾何學的模様以木製藝術將色彩繽紛的燈飾規劃掛上的光之雕塑,栱型的構造設計在道路上有著遠近感的回廊“galleria”、及光壁“スパッリエーラ”所構成。
將在今年的12月4日~15日展出,今年主題是『神戸 夢與光』。神戸的冬季在光彩莊嚴中,照耀人們的夢想與希望。
SAKURAvillage 編輯局
http://sakuravillage.jp/chinese/

【イルミネーション】兵庫 神戸ルミナリエ
「20回目の光の祈り」
港町・神戸の冬の風物詩として定着した「神戸ルミナリエ」は、神戸・淡路大震災の記憶を後世に語り継ぎ、鎮魂と都市の復興・再生を象徴する行事として、震災の起こった1995年に初めて開催されました。
幾何学模様にデザインされた木製アーチに色とりどりの電飾を施した光の彫刻は、アーチ型構造体を道路上に設置した遠近感のある回廊“ガレリア”や、光の壁掛け“スパッリエーラ”などで構成されます。
12月4日~15日まで開催される今年のテーマは『神戸 夢と光』。神戸の冬を彩る荘厳な光とともに、人々の夢と希望を明るく照らします。
SAKURAvillage 編集局
http://sakuravillage.jp/

2014年11月29日 星期六

台北公民廣場柯文哲


彭博商業周刊 / 中文版新增了 1 張相片

1935年臺灣史上第一次官辦選舉:臺北市會議員選舉時街頭的候選人布條


激烈的選舉終於落幕了,你是否也投下了神聖的一票呢?
感謝團友Prince Wang分享一張 1935年 臺北選舉街頭景象:
日本時代的1935年,臺灣歷史上第一次官辦選舉,圖為臺北市會議員選舉時街頭的候選人布條,同時飄著秋雨(臺灣日日新報)。
臺灣從第一次選舉初體驗以來,經歷了曲折的命運,至今已79年了。要邁向成熟民主的國家,是一條崎嶇且漫長的道路,希望我們能一起繼續努力堅持,一步一步往前邁進。
延伸閱讀:
1935台灣史上第一次官辦民主選舉報導
http://www.twmemory.org/?p=6837
1935年臺灣市會及街庄協議會員選舉
http://zh.wikipedia.org/…/1935%E5%B9%B4%E8%87%BA%E7%81%A3%E…
昭和10年街庄協議會員選舉一景
http://www.twmemory.org/?p=321
☆☆☆☆☆
台灣回憶探險團 台灣回憶募集中,各位團友若有任何關於台灣的老照片、影片或是文獻,都歡迎投稿與大家分享討論哦~~!

Moscow's Visual Legacy in New Subway Station

U-R-A to Celebrate Moscow's Visual Legacy in New Subway Station

Earlier this year, the city of Moscow launched a design competition for the commission to design two of the city's metro stations. The project's goal was to revive the tradition of unique subway station designs, a municipal public works showcase that had been a marked feature of Moscow in the mid-1900s. Ten firms made it to the shortlist, and the designs were submitted to a public referendum. Over 300,000 Moscow citizens cast their vote in favor of United Riga Architects’ now-winning designs for the Novoperedelkino Station. U-R-A’s plan outlines an aesthetic system based on the area's character: The design's main element are backlit metal panels, each cut out with designs that allude to the the city's cultural and aesthetic legacy — and, in particular, the forests associated with the area.
Mimicking the shape of the vaults of the Kremlin chambers, the sweeping station columns and ceilings utilize perforated panels and LED backlighting to bring the visual motifs to life. Using this system, U-R-A establishes the station as one rooted in modernity, technological advancement, and versatility: The LED lights can easily change colors or be swapped out to acknowledge city festivals or events of significance. Classic transit amenities are also included in the U-R-A design, with the station featuring lofty ceilings, wide platforms, ample seating, and efficient flows of entry and exit to the city above.
Images via U-R-A Architects.

the Blue Mosque in Istanbul


      • Image result for Blue Mosque
    1. Map of sultan ahmed mosque
  1. Sultan Ahmed Mosque
    Mosque in Istanbul, Turkey
  2. The Sultan Ahmed Mosque is a historic mosque in Istanbul. The mosque is popularly known as the Blue Mosque for the blue tiles adorning the walls of its interior. It was built from 1609 to 1616, during the rule of Ahmed I. Wikipedia

Born ‪#‎onthisday‬ in 1590: Ottoman Sultan Ahmed I, who organised the construction of the Blue Mosque http://ow.ly/LzXrA



People pray at the Sultan Ahmet mosque, known as the Blue Mosque, in Istanbul ahead of a visit by Pope Francis.
AFP Photo: Ozan Kose
Full story: http://u.afp.com/b3z

2014年11月28日 星期五

伊勢神宮——四季禮讚

http://www.nippon.com/hk/images/i00025/
(圖片)伊勢神宮——四季禮讚
中野晴生 (摄影)[作者簡介]
[2014.01.01]其它語言:ENGLISH | 日本語 | 简体字 | FRANÇAIS | ESPAÑOL | االعربية | Русский |
伊勢神宮每20年一次的神宮遷移(遷宮)已於2013年結束,伊勢神宮內外修飾一新。請看伊勢土生土長的攝影師鏡頭中它那凜然肅穆的四季景象。

伊勢神宮,迎接新的一年

伊勢神宮(三重縣)中神靈所在的「社殿(神殿)」,每隔20年翻修一次。2013年10月,時隔二十年修復一新的正殿裏,神靈回歸原位。伊勢神宮向來是崇尚勃勃生機的「常青之宮」,此次翻修一新的神宮愈加容光煥發,朝氣蓬勃。新年伊始,踏上砂石鋪成的參拜道,帶著全新的心情前往參拜,應該是個很好的選擇。
我出生在一個做鮮魚生意的商家,因為向伊勢神宮供應「神饌(祭神的供品)」,所以童年時代有機會飽覽了神宮內四季宜人的美景。春天眺望繡眼鳥在櫻花枝頭嬉戲歡叫,夏日體驗驟雨中綠葉青草的喜悅,秋天沐浴在透過楓葉的縫隙射來的縷縷陽光之中,冬天驚嘆伊勢罕見的雪景。神宮四季,樂趣無窮。
其中令我尤其喜愛的風景之一,是五十鈴川。在斗轉星移四季輪換之中,瀅瀅碧水悠然流淌,讓人聯想起神宮悠久的歲月。五十鈴川的河水注入志摩的大海(太平洋),滋潤了五穀豐登的富饒大地;氣化升空,又為神宮鬱鬱蔥蔥的森林帶來沛雨甘霖。日本得天獨厚的原生態自然景緻,在這裏盡展無餘。
攝影、撰文:中野晴生

2014年11月27日 星期四

銀杏並木與東京国立競技場、晩秋の「共演」


イチョウ並木と国立競技場、晩秋の「共演」
http://www.asahi.com/articles/ASGCW5JLRGCWUQIP02F.html

the 1971 canteen hall

Still on the theme of Thanksgiving we are stepping back to the 1971 canteen hall for this week's ‪#‎ThrowbackThursday‬
We wonder if the food on campus back then was as great as what's on the menus in 2014?

The Changing Leaves as the transient fall beauty of the Kyoto

The ancient capital, Kyoto, continues to be innovative after 1,200 years. We dive deep into its core in this program.Today: The Changing Leaves as the transient fall beauty of the ancient capital.
Core Kyoto
The Changing Leaves:The transient fall beauty of the ancient capital
November 27, Thu. 23:30 (JST)⋯⋯
更多

2014年11月25日 星期二

美國 弗格森:Darren Wilson

Amid Conflicting Accounts, Trusting Darren Wilson

In testimony from roughly 60 witnesses, there were varying accounts of the final moments involving Michael Brown and Officer Darren Wilson.



評論:缺乏責任感、不堪重負

大陪審團作出決定;弗格森又在燃燒。人們難道預料不到會出現這一局面?德國之聲評論員Miodrag Soric認為,最大的問題在於,各層人士都已都已焦頭爛額,難以勝任職責。
Ausschreitungen in Ferguson 24.11.2014
(德國之聲中文網)原則是“有疑時,唯利被告”。陪審團法庭最終 作出不起訴決定。很明顯,存在著太多的互相矛盾的證人證詞。沒有證據顯示,威爾遜(Darren Wilson)警官玩忽職守,或侵犯了某一法律。威爾遜本人為 槍擊導致那位18歲青年死亡行為作了辯護,稱自己的行為與所受的訓練相一致。他的說法聽上去冷酷、剛愎自用。殺人者做出受害人的樣子。其實,他本應免開尊口!
Ferguson Entscheidung Grand Jury - Protest in New York 24.11.2014
紐約時代廣場上的抗議人群(2014.11.24)
二等警察
他的表態不啻給創口撒鹽。即使美國公民不願承認也罷,針對非洲後裔美國人的警方暴力畢竟是美國的一大問題。警察的培訓在某些方面非常欠缺,完全不能達到例如德國所施行的那種標準。很難想像,一個在法蘭克福不能勝任警察之職的人可以去路德維希港執勤。然而,正是這一情況在密蘇里州卻發生了。好警察可以在聖路易斯駕車巡邏;差些的警察—我們說得客氣點—便得在弗格森這樣的社會問題聚焦地“鍛煉”。在這些地方,“二等警察”們的薪酬也低。這自然無助於激發工作熱情。
新一波種族騷亂?
布朗之死不只是一個悲劇,不只是一名顯然不勝任的警察過於匆忙動用武器而造成的個例。在美國,類似事件幾乎每天都會發生在某一個地方,而只有少數幾個會引起轟動。不過,布朗事件有可能引發全國范圍的 種族騷亂。是否會走到這一步,在很大程度上取決於政界如何處理。這裡,首先要看奧巴馬總統和華盛頓的其他人。
Zentrale Programmredaktion Miodrag Soric
德國之聲評論員Miodrag Soric
因為,密蘇里的地方政界人士早已證明,他們完全不能盡職。例如,州長尼克松(Jay Nixon)。在一次採訪中,他居然無法回答這樣的問題:負責弗格森安全事務的到底是何方神聖?他支支吾吾、結結巴巴,最後竟落為全美笑料。主檢查官麥卡洛克(Robert P.McCulloch)也未能在本案上給人留下光彩印象。布朗死後不久,很多人就指控這位檢察官有先入為主之嫌。原因是:麥卡洛克檢查官的父親曾是警察,後遭一名非洲後裔美國人射殺。因此,麥卡洛克作出決定,將所有證據一古腦兒交由陪審團成員閱讀。本來,更好的做法應該是,任命一名特別檢察官負責此案調查。特別檢察官會與陪審員們一起評估證據情況。但是,麥卡洛克拒絕考慮這一做法。這可能是出於虛榮心,也可能是來自一種被曲解的責任感。最終,他只是給家鄉帶來了麻煩。密蘇里不稱職地方官員的名單盡可以延長,—弗格森鎮長只是他們當中的一個罷了。只不過,對政界人士的無能沒有什麼制裁手段。公民們必須選舉出其他的代表人。
但是,對美國政界和司法的失望不能用來替人們此刻又看到的暴力衝突作辯護。誰搶劫商店或縱火焚燒汽車,誰就該坐牢。弗格森的居民們應該捫心自問,如何才能緩和嚴峻的局勢。布朗的父母作出了表率:他們呼籲鎮靜、採取和平行動。地方上的教會、工會及非政府組織也作出了類似的表態。在眼下對美國而言困難的日子裡,它們均負有特別責任。

DW.DE

網誌存檔